Fredag

Idag började vi 9.00 igen med matte, minns inte vad jag gjorde .. troligen ingenting. Sen var det klassråd och vissa av killarna i klassen protesterade mot vårat klasskampen tema, de visste inte vad dom skulle ha på sig. Vi sa åt dom att svart funkade och lite rockigt.  

Efter skolan följde jag med Ida upp på stan för att hon skulle hitta julklappsbytepresent och lite kläder till klasskampen. Vi hittade båda :D Sen fikade vi på Bara Vara som vanligt. Efter det åkte vi hem till henne och jag gjorde korkskruvslockar i hennes hår :D

När jag kom hem åt jag och sen satte jag mig (med min familj) och tittade på Supersugen. Dom var väldigt glada att jag var hemma för en gångs skull.
I morgon kväll är det julklappsbyte, kulkulkul!


/♥



Nu tänker jag kopiera in ett gammalt blogginlägg som jag skrev för längesen, Moa och Ida ... ni har nog läst det om ni orkade! :D Går att skippa om ni tycker det är ointressant ^^

Jag kom och tänka på en sak .. det här med högtider. Vad är det vi firar och varför? Det har bara blivit fler och fler grejer vi ska fira. Ingen kommer ju ens ihåg vad det är man firar? Eller så är det ingen som bryr sig. Jag menar på ALLA högtider finns det iaf god mat 8-)

Låt oss göra en lista :D
  • Lucia, infaller den 13/12 varje år. Förr firade man julfastans ingång och på Lucianatten slaktade man en gris. Men nu är det 2007 och de flesta äger ingen gris så vi fick helt enkelt hitta på något annat istället. Nuförtiden klär barn ut sig till Lucior, tärnor, stjärngossar eller tomtar och går ett tåg medans dom sjunger luciasånger. I skolor gör man ofta detta för att tjäna pengar.
  • Julafton, infaller den 24/12 varje år. Vad händer? Jo man träffar vänner och släkt (om man har några dvs) sen tittar man på Kalle Anka klockan 15.00 sen äter man julmiddag (där har vi den "goda" maten ex. kötbullar, potatis och prinskorv.) Senare på kvällen öppnar man alla paket som ligger under den fina julgranen! Men STOPP, varför firar vi då den här högtiden (personligen min favorit) ? Jo det är för att Jesus föddes men vem är det liksom? Erkänn, dt är ju paketen man vill ha xD
  • Nyår, infaller 31/12 varje år. Vad händer? Här kan man också träffa vänner och släkt (om man har några hihi) Sen kanske man äter middag, sen börjar den stora väntan på 12-slaget. Alla har klätt upp sig för det man firar här är det nya året! Varje år är det en person som håller ett tal på tv, det börjar "ring klockor ring .." Nästan alla som har läst det talet har dött några veckor senare :P (vet ej vad det beror på, iof var dom gamla som gatan.) När klockan slår 12 så smäller dom av massa raketer. Anledning till att vi firar det nya året vet jag inte. En teori som jag har fått från Herr Anonym är att vi firar nyår för att kunna sikta alla raketer mot Jesus men ingen har någonsin träffat honom. hmm .. 8-)
  • Påsk, firas i April, datumet varierar från år till år xD Vid påsk brukar man äta s.k påskmat vilket är ungefär samma som julmaten fast man äter mer ägg, dekorationerna brukar vara påskharar, kycklingar, hönor eller fjädrar som man sätter i påskris. På påsken får man också påskägg fulla med godis (föräldrarna kanske smyger med lite pengar också får man hoppas) sen om man inte bara får dom i handen måste man leta efter dom. Påskharen har ju gömt påskäggen .. typiskt -.- Påsken firas egentligen för Jesus skull .. där har vi honom igen, Jesus. Det finns tre dagar: Skärtorsdagen, (Jesus sista måltid med lärjungarna) Långfredagen (till minne av Jesu korsfästelse) och Påskdagen (firas till minne av Jesu uppståndelse.) Just det, det är på Skärtorsdagen som alla påskkärringar/häxor åker till Blåkulla xD Eller så tigger man godis istället.
  • Första maj, den 1 Maj såklart ;) Vi firar vårens ankomst med fyrverkerier och man kan höra sången "första maj välkommen .."
  • Midsommar, firas i Juli. jag vill inte ens prata om det .. jag tycker det är så fånigt. Man äter sill bara där mår man ju illa. Sen dansar man runt en pinne med två ringar på (som ser ut som ngt helt annat än en vanlig stång) man sjunger samtidigt visor. På huvudet har man en blomsterkrans och om man ska vara riktigt traditionell har man en högtisdsdräkt på sig :S Nu hoppar jag resten av midsommartramset.

Det var det .. jag tog inte med alla högtider, det finns ju födelsedagar också om man ska räkna dom som en högtid (ungefär samma som julafton, man är bara ute efter presenterna.) Halloween, firas den 31/10 fast det är inte så stort i Sverige eftersom att det kommer från USA. Men om man firar detta så klär man ut sig i läskiga kostymer och tigger godis.

- Bus eller godis/ tricks or treats?

Om man inte får godis vandaliserar man deras hus. Tröttsamt. Lika tröttsamt som att orka läsa hela den här bloggen. Du måste verkligen haft tråkigt eller så har jag tvingat dig att läsa den.

Kommentarer
Postat av: Alex

O.R.K.A
Hur har du orkat skriva allt detta?
Nu kommer jag säga precis som Berta:
Hellre vara lat
än att vara plugghäst utanför skolan?

puss

Postat av: ida

men orka -.-
kajsaaaa typist dig din tjuv

2007-12-16 @ 01:52:26

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0